Kun yhä useammat kuluttajat ja yritykset keskittyvät kestävään kehitykseen, yksi aloista, jotka alkavat saada enemmän huomiota, on ruokajäte: Noin 40 % kaikesta ihmiskunnan maailmanlaajuisesti tuotetusta ruoasta menee hukkaan tai menee hukkaan, a WWF:n ja Tescon raportti.
Lemmikkieläinten ruoka ei kuitenkaan ole osa ongelmaa; itse asiassa se tarjoaa ratkaisuja. Harkitse kierrätystä tai ”uusien, korkealaatuisten tuotteiden luomista ylijäämäruoasta”. Upcycling Food Association (UFA) määritelmä. Useita vuosia tapahtuneesta kierrätettyjen ruokien yksinkertaisesta käytöstä lemmikkieläinten herkuissa ja lemmikkieläinruoissa uudempiin prosesseihin ja tuotteisiin, kuten Kalifornian turvallinen maaperä’s (CSS) kerää ja muuntaa supermarkettien hedelmiä, vihanneksia ja lihaa lemmikkieläinten ruokien ainesosiksi, ja siitä on tulossa keskeinen ase taistelussa ruokahävikkiä vastaan.
Itse asiassa se on aina ollut, jopa ennen kuin ruokajätteestä tuli tällainen ongelma (tai ainakin ennen kuin se sai yhtä paljon tunnustusta). Se, että lemmikkieläinten ruoassa on pitkään käytetty muita kuin ihmisravinnoksi tarkoitettuja elintarvikkeita – mukaan lukien panimo- tai tislausprosessissa käytetyt jyvät (kuten kuivatut tislausjyvät tai DDGS) tai lihatuotteet, jotka on usein valmistettu aterioksi ja vastaaviksi ainesosiksi – voidaan pitää yhtenä alkuperäisistä esimerkkejä kierrätyksestä.
Ja silti, emme kutsu sitä sellaiseksi. Pitäisikö meidän?
Kuluttajien kiinnostus kierrätettyihin elintarvikkeisiin, kestäviin tuotteisiin
aikana a webseminaari CSS:n toimitusjohtaja ja perustaja Dan Morath (ja CSS:n sponsoroima) esitteli kysymyksiä kierrätyksen etujen viestimisestä kuluttajille. Hän viittasi Drexelin yliopiston Food Labin tutkimukseen, joka osoitti kuluttajien halukkuutta pohtia sitä, mitä tutkijat kutsuvat. lisäarvoa tuottavat ylijäämätuotteet, melkoinen suupala termejä. Ilmeisesti ymmärsivät tämän, että tutkimuksen tekijät myös kysyivät, mitä yksisanaista etikettiä kuluttajat pitivät parempana kyseisissä tuotteissa, ja paras vaihtoehto kierrätettiin, jolloin se voitti sanat, kuten uudelleenkäsitelty, kierrätetty, regeneroitu, skaalattu ja pelastettu.
Nämä tiedot olivat kuitenkin vuodelta 2017. Äskettäin Petfood Forum 2021 -esityksessä Ben Gray, UFA:n silloinen innovaatiojohtaja (nykyinen perustaja ja strateginen neuvonantaja), jakoi tietoja, jotka osoittavat, että 80 % kuluttajista ”valitsisi kierrätetyn tuotteen ruoat, kun he ovat tunteneet ne.” Lisäksi 51 prosentilla näistä kuluttajista oli lisääntynyt aikomus ostaa tuote, jonka pakkauksessa oli UFA:n Upcycled Certified -logo, verrattuna tuotteeseen, jossa ei ollut logoa.
Tämä suosio sertifioitua tuotetta kohtaan tukee epäsuorasti muiden kuluttajatutkimusten tuloksia, mukaan lukien vuonna 2022 Yummypetsin, ranskalaisen lemmikkieläinten ystävien sosiaalisen yhteisön, suorittamaa tutkimusta, jossa on yli 1 500 lemmikinomistajaa Belgiassa, Kanadassa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. GlobalPets-lehden toimituspäällikön David Palacios Rubion raportoimien tulosten mukaan vain 24 % yhdysvaltalaisista vastaajista, 37,8 % ranskalaisista lemmikkieläinten omistajista ja 35,4 % brittiläisistä omistajista sanoi, että he maksaisivat enemmän ympäristöystävällisiä tuotteita.
Samaan aikaan merkittävä enemmistö, 82,2 %, lemmikkieläinten omistajista kaikista viidestä maasta piti tärkeänä, että tuotteen valmistaa ympäristöystävällinen yritys. Katkaisu voi johtua tästä: 41,7 % vastaajista sanoi olevansa skeptinen lemmikkieläinravintoyhtiöiden kestävyysväitteisiin, ja vain 29,6 % uskoi niihin. Siten logo, jossa näkyy sertifikaatti – todiste kestävyysväitteistä tässä skenaariossa – voi auttaa lemmikkieläinten ruokabrändejä saavuttamaan lemmikkieläinten omistajien luottamuksen ja uskottavuuden.
Mahdollisuus rebrändätä sivutuotteita?
CSS on saavuttanut tuotteilleen Upcycled Certified -logon, mutta se ei ole vielä saavuttanut sitä pistettä, että sen tuotteita olisi markkinoilla, joten ainesosia koskevat etikettivaatimukset ovat edelleen ilmassa. Webinaarin aikana Morath sanoi, että hän ja yritys työskentelivät American Feed Control Officials -järjestön kanssa väitteiden parissa yrittäessään saada hyväksyntää ”hydrolysoiduille hedelmille ja vihanneksille” ja ”hydrolysoidulle lihalle”.
Ehkä yhdessä sertifiointilogon kanssa se voisi auttaa lemmikkieläinten ruokamerkkejä voittamaan lemmikkieläinten omistajia, mutta ”hydrolysoitu” ei vaikuta mielestäni riittävän yleiseltä termiltä. Pitäisikö tämän kategorian pelaajien tehdä yhteistyötä edistääkseen ”kierrätettyä” – ei vain ainesosien, kuten CSS:n, vaan myös perinteisten, kuten sulatetun liha-aterioiden, osalta?
Niitä on pitkään kutsuttu sivutuotteiksi, termi, joka on alkanut demonisoitua ja sisältää negatiivisia, vaikkakin epätarkkoja konnotaatioita. Jotkut alan toimijat ovat ehdottaneet niiden uudelleenbrändäämistä sivutuotteiksi, mutta minun on mietittävä, sopisivatko termit, kuten ”kierrätetyt siipikarjatuotteet” tai ”kierrätetyt lihatuotteet” paremmin kuluttajille.
Totta, sillä olisi sääntelyvaikutuksia, enkä ole varma, näkisikö renderointiteollisuus tarpeen investoida esimerkiksi Upcycled Certified -statuksen saamiseen. Mutta jos kiinnostus kierrätykseen, puhumattakaan kestävästä kehityksestä, jatkuu kuluttajien keskuudessa, se voi olla tutkimisen arvoinen mahdollisuus.