Voidaan olettaa, että lemmikkieläinten ruokateollisuus on eristetty politiikasta ja hallituksen päätöksistä. Todellisuus on kuitenkin erilainen, ja Meksiko tarjoaa esimerkin, joka todistaa sen.
Kuten missä tahansa maassa, kaikki lemmikkieläinten ruokatuotteet vaativat valtion viraston luvan varmistaakseen kansallisten määräysten noudattamisen. Ilman kirjallista lupaa yritykset eivät voi tehdä sitä markkinoida ja myydä tuotteitaan.
Budjetin leikkaukset vaikuttavat lemmikkieläinten ruokatuotteiden lupiin
Meksikossa nykyinen hallinto astui virkaan vuonna 2018 ja lupasi toteuttaa useita aggressiivisia budjettileikkauksia eri osastojen välillä, mikä on vaikuttanut kansalaisia palveleviin toimistoihin. Yksi tällainen toimisto on maataloussihteeristö (Sader), joka valvoo Senasicaa, virastoa, joka vastaa lemmikkieläinten ruokalupien tarkistamisesta ja myöntämisestä. Mukaan FundarSader kärsi reaaliaikaisen 28 prosentin budjettileikkauksesta vuonna 2022 vuoteen 2019 verrattuna.
Ei ole yllättävää, että yksi näiden budjettileikkausten seurauksista on ollut lemmikkieläinten ruokien käsittelyn ja lupien myöntämisen viivästyminen. Edellisellä hallintokaudella (2012-2018) Senasicalla kesti tyypillisesti kolme kuukautta tai pidempään antaa lemmikkieläinruokatuotelupa. Useiden lähteiden mukaan yhden lemmikkieläinruokaluvan käsittely ja hyväksyminen kestää kuitenkin nyt yli vuoden.
Byrokratia, kapasiteetin puute vaikuttavat lemmikkieläinten ruokateollisuuteen
Lemmikkieläinten ruokatuotteiden lupien hyväksymisen hitaus saattaa lannistaa sekä kotimaisia että ulkomaisia investointeja Meksikon teollisuuteen, sillä lemmikkieläinten ruoka vaatii jatkuvaa tuoteinnovaatiota. Kun Senasica pidentää uuden tuotteen rekisteröintiaikaa, lemmikkieläinruokayhtiöt joutuvat mukauttamaan suunnitelmiaan ja keskeyttämään uusien tuotteiden kehittämisen. Tämä hidastaa innovaatioiden vauhtia ja viime kädessä vähentää myyntiä.
Senasica julkaisee luettelon hyväksytyistä rehutuotteista, mukaan lukien lemmikkieläinten ruoat, joka toinen vuosi. Näiden luetteloiden mukaan uusien lemmikkieläinten ruokatuotelupien määrä kasvoi 1 368 luvalla vuosina 2018–2022 eli keskimäärin 342 tuotetta vuodessa. Huolimatta hyväksyttyjen tuotteiden määrästä tänä aikana, lupakysyntä ylittää Senasican kapasiteetin.
Muutama yritys hallitsee lemmikkieläinten ruokatuoteinnovaatioita Meksikossa. Eniten tuotelupia (ja Senasican palveluille vaativimpia) ovat Royal Canin, Hill’s ja Purina, joilla on laaja valikoima resepti- ja erikoistuotteita paikallisilla markkinoilla.