2. toukokuuta 2023, aikana Lemmikkieläinten ruokafoorumi (pidetään vuosittain Kansas Cityssä, Missourissa, Yhdysvalloissa), Doug Barton, toimitusjohtaja Tronejakoi tulokset kansallisesta kissan- ja koiranomistajista tehdystä tutkimuksesta ymmärtääkseen heidän käyttäytymistään ja uskomuksiaan lemmikkieläinten ruokinnasta.
Kansallisessa otoksessa oli 467 yhdysvaltalaista lemmikkieläinten omistajaa ja kohdennettu kiinnostus heidän uskomuksiinsa lemmikkieläinten ravinnon hallinnasta, ravitsemukseen vaikuttavista vaikutuksista, siitä, kuinka ravitsemus vaikuttaa heidän brändiuskoisuuteensa, luottamusta lemmikkiensä ravitsemuksen hallintaan ja auttaa yhdistämään ravitsemus yleisön markkinointistrategiaan.
”Halusimme keskustella lemmikkieläinten omistajien kanssa ja todella ymmärtää yksinkertaisessa määrin, kuinka luottavaisia he olivat ravitsemuksessa”, Barton sanoi. ”He paljastaisivat hyvin paljon eri luokkien, kuten ruoan, lisäravinteiden ja herkkujen, ylityytymisen.”
Lemmikkieläinten omistajien ravitsemussegmentit
Bartonin mukaan tutkimuksessa käytettiin 24 eri sopimuslauseketta lemmikkieläinten omistajien ravitsemusluottamuksen ymmärtämiseksi. Klusterianalyysin avulla luotiin neljä segmenttiä lemmikkieläinten ruokinnan määrittelemiseksi:
Terveet kannattajat (32 %), valikoivat uskolliset (16 %), toiveikkaat tutkimusmatkailijat (24 %) ja heillä ei ole kiinnostusta lemmikkieläinten ravintoon (29 %).
”On mielenkiintoinen dynamiikka, että noin 70 prosenttia lemmikkieläinten omistajista on jossain määrin luottavaisia ravintovalintoineen, ja kolmasosa ei todellakaan välitä niin paljon”, Barton sanoi. ”He eivät ole sitoutuneet samalla tasolla kuin nämä muut segmentit.”
Keskittyessä kolmeen erilliseen segmenttiin havaittiin, että jokaisella on oma strateginen markkinoinnin kannattavuus.
Healthy Advocatesin lemmikkieläinten ravitsemusmotivaattorit ovat samanlaisia kuin heidän oman ravitsemuksensa; he etsivät yhtä ravitsevia tuotteita lemmikkilleen. Tutkimuksessa havaittiin, että tämä lemmikkieläinten omistajien segmentti luottaa 82 % oman eläinlääkärin suositukseen, 63 % tuotepakkauksiin/etiketeihin, 59 % tuotteisiin, joissa sanotaan ”eläinlääkärin suosittelema” ja 59 % ravitsemustietojen arvioihin ja arvosteluihin.
Selektiiviset uskolliset uskovat, että vahva ruokavalio vähentää terveysongelmia ja alentaa eläinlääkärilaskuja. Tämä lemmikkieläinten omistajien segmentti luottaa 71 % eläinlääkärin suosituksiin, 60 % tuotepakkauksiin/etiketeihin, 55 % tuotteisiin, joissa sanotaan ”eläinlääkärin suosittelema” ja 49 % valmistajan tietoihin.
Toiveikkailla tutkimusmatkailijoilla on vahva emotionaalinen yhteys lemmikkeihin, ja he haluavat parantaa heidän terveyttään ja onneaan. Tämä lemmikkieläinten omistajien segmentti luottaa 55 % eläinlääkärin suosituksiin, 40 % tuotepakkauksiin/etiketeihin, 39 % tuotteisiin, joissa sanotaan ”eläinlääkärin suosittelema” ja 27 % valmistajan tietoihin.
Lemmikkieläinten omistajat etsivät lisää ravitsemuskoulutusta
Lemmikkieläinten omistajat ovat kiinnostuneita laajentamaan tietämystään ravitsemuksesta ja ovat Bartonin mukaan valmiita maksamaan 50-75 dollaria eläinlääkärilleen ravitsemuskonsultaatiosta.
”On mahdollisuus koulutukseen”, sanoi Barton. ”Sen on oltava tavalla, jonka kuluttaja ymmärtää.”
Omistajat alkavat tarkastella tarkemmin valmistajan tietoja, kuten lemmikkieläinten ruoan tai herkkupakkauksen takana olevia tietoja.
”He katsovat tuotteiden etikettejä; noille tuoteetiketeille asetetaan yhä enemmän painoarvoa”, Barton sanoi. ”Ja he menevät verkkosivustoille katsomaan valmistajan tietoja. Valmistajalla on täällä erittäin suuri mahdollisuus kouluttaa lemmikkien omistajia.”
Suosii vahvasti verkkokauppoja, suoraan kuluttajille ja tilattavia lemmikkieläinten ruokia
Tutkimuksessa havaittiin vahva suosio verkko-ostoksia. Kaiken kaikkiaan 49 % lemmikkien vanhemmista halusi ostaa lisäravinteita verkosta ja 28 % toiminnallisia välipaloja ja herkkuja.
”Yhä useampi näistä toiminnallisista herkuista ja lisäravinteista siirtyy kohti verkkokanavia”, Barton sanoi. ”Paljon tästä johtuu vähittäiskauppa, koska vähittäiskauppa lakkasi sijoittamasta yhtä paljon jakelua lisäravinteiden, probioottien ja funktionaalisten herkkujen taakse ja laittamasta paljon tavallisia ei-toiminnallisia herkkuja ja lemmikkieläinten ruokaa.”
Mitä tulee suoraan kuluttajille ja tilattavissa oleviin lemmikkieläinruokiin, Healthy Advocates ja Hopeful Explorers tutkivat niitä enemmän, kuten verrattuna Selective Loyalists -ryhmään. Nämä kaksi ryhmää ovat avoimia kokeilemaan räätälöityjä vaihtoehtoja lemmikkiensä ravitsemustarpeiden täyttämiseksi.
Suora-kuluttaja- ja tilauseläinruokasegmentit ovat nousemassa, ja on tärkeää ymmärtää, mistä kuluttajat ostavat, mitä he ostavat ja mikä on heidän asenteensa ravitsemukseen.
”Ruokinta ajaa vaihtamista”, sanoi Barton. ”Ruokittelulla on käänteinen vaikutus tuotemerkkiuskoisuuteen: ne, jotka ovat enemmän ravitsemukseen keskittyneet, tutkivat itse asiassa enemmän vaihtoehtoja ja ovat vähemmän merkkiuskollisia.”
Lemmikkieläinyritysten on pidettävä mielessä, että jokaisella näistä ravitsemususkomusten segmenteistä on erilainen tulos, kiinnittäen huomiota lähettämäänsä viestiin. Kun yrität selvittää ”syytäsi”, pidä mielessä kunkin segmentin erityispiirteet, kuten kuinka Selective Loyalists pyrkii pitämään terveydenhuollon kustannukset alhaisina, kun taas Healthy Advocate on kyse siitä, mikä on lemmikille parasta ravinnon suhteen.